Головна > Фінанси України > Укрпошта стає банком: плюси, мінуси та для чого це Україні


Укрпошта стає банком: плюси, мінуси та для чого це Україні


Верховна Рада схвалила створення поштового банку на базі Укрпошти. Що це означає для українців, економіки та банківського ринку – основні подробиці у матеріалі.

У червні 2025 року Верховна Рада прийняла рішення про створення поштового банку на базі Укрпошти – державного оператора поштового зв’язку України. Банк фінансової інклюзії буде створений на основі націоналізованого Пінбанку і має забезпечити базові банківські послуги для жителів найвіддаленіших сел та прифронтових регіонів.

Нова фінансова структура дозволить мільйонам українців отримувати пенсії, соціальні виплати, відкривати рахунки й користуватися послугами безпосередньо у відділеннях Укрпошти. Понад 6 тисяч стаціонарних відділень і 25 тисяч точок присутності охоплюють навіть ті села, куди комерційні банки не досягають.

Проект передбачає економію понад 5 мільярдів гривень для держави у найближчі 2-5 років, завдяки оптимізації доставки виплат. Укрпошта має понад 6 мільйонів активних користувачів і прагне увійти в п’ятірку найбільших банків країни за кількістю клієнтів.

Однак є й критика: Укрпошту звинувачують у співпраці з нелегальними імпортерами, а конкуренти ставлять питання про майбутню роль держави у банківському секторі — її частка вже перевищує 50%, хоча до 2025 рекомендовано не більше 25%.

Поштабанк працюватиме за моделлю з обмеженою ліцензією. Обслуговуватиме фізосіб, малий і середній бізнес з доходом до 5 млн євро, а також здійснюватиме операції із державними установами. Інвестиції банку обмежені держоблігаціями й депозитними сертифікатами НБУ. Основний акцент — на соціальні виплати, пенсії, відкриття рахунків, депозити, розрахунки, готівкові перекази. Підкреслюється, що послуги будуть доступні навіть за відсутності світла чи інтернету.

Головний виклик реформи — забезпечення ефективного корпоративного управління, прозорості й фінансової стійкості банку. Особливу увагу приділять клієнтоорієнтованості, сучасним технологіям і відповідності вимогам НБУ. Також важливо утримати баланс між соціальними функціями та довгостроковою життєздатністю проекту.

Світовий досвід поштових банків (наприклад, La Banque Postale у Франції, банківська структура італійської пошти, швейцарський PostFinance) доводить ефективність такої моделі в «важкодоступних» регіонах. Український проєкт має всі шанси покращити доступ до фінансових послуг для мільйонів громадян, заощадити держкошт та підтримати постраждалі регіони під час війни і у відбудові країни.