У грудні 2019 року прем'єр-міністр Польщі Матеуш Моравецький проголосив намір досягти збалансованого державного бюджету, обіцяючи, що видатки дорівнюватимуть надходженням від податків. Він наголосив, що країна збереже соціальні виплати, податкові пільги для молоді та додаткові пенсії навіть в умовах глобальної нестабільності.
Однак вже у 2020 році пандемія спровокувала глибокий дефіцит, який сягнув близько 85 млрд злотих (20 млрд євро) — максимального рівня з 1995-го. Дефіцит скорочувався наступні два роки, однак із 2022 року на тлі вторгнення Росії в Україну, енергетичної кризи та зростання оборонних витрат розрив бюджету знову почав збільшуватись.
У 2024 році дефіцит майже досяг 210 млрд злотих, а восени 2025-го перевищив 230 млрд. Рівень боргу Польщі залишається нижчим за середньоєвропейські показники (58% ВВП), але темпи його зростання одні з найшвидших у ЄС.
Причини погіршення фінансів — зростання оборонних і, значною мірою, соціальних витрат (програма 800+ забезпечує всі сім’ї 800 злотих на дитину щомісяця). Паралельно податкові надходження залишаються на середньому для регіону рівні, що загострює бюджетний дисбаланс.
Політичні суперечки навколо шляхів виходу з ситуації ускладнюють ухвалення нeпопулярних рішень: президент Кароль Навроцький обіцяє блокувати підвищення податків, а чинний уряд не наважується скорочувати соціальні програми. Це обмежує здатність до фіскальної консолідації перед виборами 2027 року.
Сьогодні прямої загрози для польської економіки немає: попит на держоблігації зберігається, а обслуговування боргу перевищує 2% ВВП. Однак за відсутності рішучих кроків з оптимізації бюджетної політики упродовж наступних 5-10 років може виникнути системна криза.



