Останні ініціативи Дональда Трампа щодо повернення виробництва до США через митні обмеження стикаються зі серйозними труднощами. 25% мито на імпортовані легкові автомобілі та комплектуючі, запроваджене наприкінці березня, мало захистити внутрішню індустрію, але призвело до зростання витрат для автовиробників і спровокувало невдоволення бізнесу та союзників.
Центр автомобільних досліджень прогнозує додаткові 108 млрд доларів витрат для галузі у 2025 році. Для "Детройтської трійки" (General Motors, Ford, Stellantis) це може означати до 42 млрд збитків, а кожне імпортне авто подорожчає в середньому на 8700 доларів. Після введення тарифів такі компанії, як Stellantis та Nissan, вже скоротили виробництво, частково закривши заводи й звільнивши працівників.
Акції американських автовиробників різко впали, а самі компанії наполягають на зниженні мит. Бізнес застерігає: високі тарифи призведуть до подорожчання автомобілів для споживачів та зменшення продажів. У відповідь на рішення Трампа Канада вже оголосила про симетричні мита, а ЄС готує додаткові санкції щодо американських товарів.
Співрозмовники в уряді та ринку зазначають — адміністрація Трампа вимушена піти на часткове пом’якшення мит, особливо перед виборами та під тиском ключових промислових штатів. Для автівок та комплектуючих з Канади та Мексики анонсовано відтермінування тарифів, а для компаній, які інвестують у виробництво в США, запроваджують пільги та компенсації.
Попри демонстрації рішучості, Білий дім визнає критичність політичної підтримки в штатах з сильною автоіндустрією, таких як Мічиган та Огайо. Водночас експерти наголошують: ідея масштабного повернення виробництва до США виглядає малореальною на фоні глобальних ланцюгів постачання й значних витрат для бізнесу.
У підсумку адміністрація Трампа пристає на компроміс: мита залишаються як інструмент тиску, але для галузі надається час та стимули для реструктуризації. Майбутнє тарифної політики залежить від розвитку переговорів із союзниками, передусім ЄС та Канадою. Водночас політичний та економічний тиск змушує Вашингтон відходити від радикальних рішень та пристосовуватись до реалій глобального ринку.