Головна > Інше > Обговорення змін до законодавства щодо використання спецзасобів Національною гвардією України


Обговорення змін до законодавства щодо використання спецзасобів Національною гвардією України


В Україні розгорілася дискусія через нещодавні законодавчі зміни, які дозволяють Національній гвардії використовувати спецзасоби та вогнепальну зброю під час масових заворушень.

Пару днів тому українське суспільство було запалено новиною, що в Національній гвардії дозволяють використовувати під час масових заворушень спецзасоби та вогнепальну зброю. Особливо гостро це стало на фоні потенційних авторів закону — таких як Бужанський та інші не дуже приємні персоналії. Вже в інтернеті почалось обурення, що в Україні вже готуються до диктатури.

Але чи справді є спроба закрутити гайки, та наскільки широко пробують зав'язати руки в рамках протестів в Україні? Ми маємо досвід, коли держава зловживає своїм правом аби знищити право на Мирний протест, і громадяни починають задавати питання. Але давайте глянемо, чи справді нас хочуть бити на протестах і позбавляти цієї можливості.

Отже, що в нас на даний момент є у чинній редакції Закону України "Про Національну гвардію"? У статті 15-й вказують, що Національна гвардія України має право застосовувати спецзасоби, зброю та засоби фізичного впливу. Тобто де-юре у нас вже 10 років існує ця норма.

Порядок застосування та перелік самих засобів був вказаний в постанові Кабінету Міністрів ще в 2017 році. Якщо перевіряти з тими змінами, які пропонуються, то значної зміни в переліку немає. Засоби були конкретизовані в законі. Таким чином, зрада як така відміняється.

Для того, аби обмежити свободу чи розширити повноваження Нацгвардії, легше було змінити Постанову Кабінету Міністрів, ніж внести зміни до закону, що вимагає 226 голосів депутатів. У старій редакції було встановлено заборону на застосування заходів примусу до вагітних, людей похилого віку, з інвалідністю та малолітніх осіб.

Зараз, у запропонованих змінах, зазначено, що захід примусу має бути законним, необхідним, пропорційним та ефективним. Також визначені критерії застосування цих заходів у самому законі. Додали застосування електронного табла для випадків, коли голосове попередження не є ефективним.

Деякі з обурень викликало право Нацгвардії використовувати дрони. Їх використовували і до запропонованих змін. Законодавець пропонує більш чітко прописати застосування дронів та засобів протидії дронам.

В законі пропонують використання засобів маркування фарбою для позначення порушників Нацгвардією, що не є новою пропозицією. Це може викликати питання щодо етичності застосування, але якщо воно порушуватиме права, громадяни можуть звертатися до суду.

Найбільше обурення, звісно, викликало право застосування зброї. Ми пам’ятаємо Небесну Сотню і розуміємо недовіру до застосування зброї правоохоронними органами. Можливість застосування зброї Збройними силами була і до цих змін, але зараз підстави її застосування стали більш чітко прописані.

Масові заворушення потрібно відрізняти від мирних зібрань. Перше - це наше конституційне право, яке не можна обмежувати. Друге - є порушенням громадянського порядку, як було в 2014 році, коли це робили проросійські сили на сході України.

Спецзасоби в цьому випадку виявилися виправданими. Проте, якщо влада обмежить право на протест під час висловлення незгоди і використає силу, протидія цьому буде виправданою. Ми віримо в право на протест, але готові захищати його та протидіяти будь-яким спробам обмеження відносно неконституційних дій.