Головна > Економіка > Китайська промисловість: шлях від залежності до спроб технологічної незалежності


Китайська промисловість: шлях від залежності до спроб технологічної незалежності


За 70 років Китай пройшов шлях від руїн до другої економіки світу, але залишається залежним від західних технологій. Які виклики постають перед Пекіном на шляху до справжньої незалежності та як розвиваються ключові галузі?

На початку 1950-х років Китай опинився у катастрофічному стані після десятиліть громадянських війн та іноземної інтервенції. Нове керівництво на чолі з Мао Цзедуном розпочало перший п’ятирічний план, скопійований зі сталінської моделі індустріалізації, з акцентом на важку промисловість та централізоване планування. Символом промислового піднесення стало відкриття тракторного заводу в Лояні, де у 1958-му випустили перший трактор «Дунфанхун».

Сьогодні Китай — друга економіка світу та головний експортер промислових товарів. Китайські заводи випускають мільйони авто, смартфонів і комп’ютерів. Але амбіції залишатися лише «світовою фабрикою» вже недостатньо: влада прагне технологічної незалежності й лідерства.

Найгостріша проблема — залежність від імпорту найскладніших верстатів, мікрочіпів, спеціалізованого програмного забезпечення та обладнання для авіації. США та Захід використовують це як політичний і економічний важіль, обмежуючи експорт та вводячи санкції.

Китай активно реагує: вкладає мільярди у власні розробки, стимулює локальні компанії, імпортує ідеї й кадри, широко впроваджує штучний інтелект у виробництві. Якість багатьох китайських товарів суттєво зросла, і хоча ще існує відставання у найскладніших галузях, розрив поступово скорочується.

Особливо показовий приклад — ринок підшипників, життєво важливих для енергетики, транспорту та важкої промисловості. Китай інвестує у власне виробництво й контроль якості за допомогою штучного інтелекту. Чверть світового ринку підшипників уже контролюють китайські компанії, хоча лідери, такі як шведська SKF чи японська NSK, залишаються попереду у надточних розробках.

У багатьох стратегічних сферах — від виробництва чіпів до авіаційних матеріалів — Китай досі дуже залежить від Заходу, а місцеві рішення часто копіюють або спрощують західні зразки. Попри шалені інвестиції, подолати недовіру до власної продукції та завершити створення повного технологічного ланцюга — завдання, які залишаються для Пекіна викликом.

Зусилля Китаю вже призвели до прориву у деяких сегментах, як-от лазерні сенсори для безпілотних автомобілів, але до повної незалежності ще далеко. Найбільші бар’єри — брак досвіду, патентні обмеження, складна логістика і тривалий шлях випробувань у важкій промисловості. Минулий прогрес надихає, але реальні технологічні виклики для Китаю залишаються відкритими.