Головна > Економіка > Пільги на імпорт електромобілів: чому це проблема для бюджету та торгівлі України


Пільги на імпорт електромобілів: чому це проблема для бюджету та торгівлі України


Аналіз полеміки навколо продовження пільг на імпорт електромобілів в Україну: вплив на бюджет, торгівельний баланс і роль китайського імпорту.

Українська митна та акцизна політика в галузі імпорту транспорту залишається складною та неузгодженою. Протягом років існували різні підходи – від високих податків, що обмежували імпорт авто з Європи, до скасування акцизів на окремі види транспорту після початку повномасштабної війни. Водночас, електромобілі ввозилися в Україну без ПДВ та мита, що підтримувалося з 2018 року.

У 2025 році проблема знову набула актуальності. За дев’ять місяців 2025-го було завезено 55 тисяч електромобілів, тоді як за весь попередній рік — трохи більше 50 тисяч. Сума податкових пільг у вересні сягнула 2 млрд грн, а за рік прогнозується, що бюджет втратить до 30 млрд грн.

Китай, як найбільший постачальник, контролює понад 90% ринку нових електромобілів в Україні. Валюта масово покидає країну: лише впродовж 8 місяців 2025 року імпорт з Китаю становив понад 11 млрд доларів, тоді як експорт — лише 1,2 млрд. Такий дисбаланс поглиблюється через податкові пільги.

У результаті обговорення в Раді правку про продовження пільг на імпорт електромобілів підтримали у першому читанні. Противники ініціативи вказують, що введення рівних умов для всіх авто — податок на імпорт 20% ПДВ та 10% мито — дозволить поповнити бюджет, зменшити податковий тиск на продуктивні сфери та вирівняти торговий баланс. Остаточне рішення щодо пільг має бути ухвалене до кінця листопада 2025 року.

Дискусія триває: прибічники лібералізації наполягають на свободі імпорту, опоненти — на необхідності фіскальної рівноваги, єдиних правил та уникненні лобіювання окремих сегментів імпорту (зокрема китайського). Пільги на електромобілі та їх вплив на економіку України залишаються відкритим питанням.