Криза у фундаментальних галузях економіки часто свідчить про значно глибші проблеми. Державна монополія РЖД, яка керує третьою у світі за довжиною залізничною мережею (85 тисяч км колії, 20 тисяч локомотивів, 700 тисяч працівників), зараз переживає серйозні фінансові труднощі.
Нещодавно компанія звернулася до уряду Московії з проханням надати екстрену фінансову допомогу в розмірі 200 млрд рублів (2,3 млрд доларів), необхідних для покриття операційних витрат. Втім, влада відмовила, побоюючись лавини аналогічних запитів з боку інших держкорпорацій.
За перші дев’ять місяців 2025 року РЖД вперше за п’ять років зазнала чистого збитку — 4,4 млрд рублів. Грошові резерви компанії скоротились у 12 разів: із 251 млрд до 21,7 млрд рублів. Сукупний борг досяг 4 трлн рублів (47 млрд дол.), а витрати на обслуговування зросли вдвоє порівняно з попереднім роком.
Головна причина — падіння обсягів перевезень четвертий рік поспіль і структурна економічна криза. Вантажі скорочуються: зернові (-35,6%), промислові (-19,4%), будматеріали (-17%), навіть добрива (-7%). На цьому тлі РЖД намагалася компенсувати втрати за рахунок «військових» вантажів, але вони суттєво менше прибуткові для компанії.
Інвестиційна програма була урізана на третину, відкладено модернізацію інфраструктури, закупівлю нового рухомого складу й реалізацію масштабних проектів із розширення транзиту, зокрема, до Китаю. Через це простоюють сотні тисяч вагонів, бракує локомотивів, а виробництво нових упало.
Погіршується й ситуація з персоналом: бракує тисяч фахівців, зростає плинність кадрів, молодь не йде на залізницю, а зарплати залишаються низькими. РЖД запроваджує вимушені неоплачувані відпустки, в компанії зафіксовано корупційні скандали. Зокрема, заарештовано директора енергетичного комплексу РЖД за обвинуваченням у розкраданні понад 18,5 млн доларів.
Серед розглядуваних владою варіантів допомоги: підвищення тарифів (що може розпалити інфляцію), податкові пільги, використання фонду національного добробуту або конвертація боргів компанії в акції (що фактично передає частину власності держбанкам).
Кризова ситуація в РЖД впливає на всю економіку. Впали швидкість вантажних перевезень і надійність доставки, сповільнився експорт, а виробники стикаються з дефіцитом комплектуючих. Навіть найбільші компанії Московії вже не здатні функціонувати автономно, а їхні борги й проблеми тиснуть на всю економічну систему країни.



