В інтерв’ю на каналі «Нова українська школа» журналіст і публіцист Віталій Портников разом із Іванною Коберник розмірковують про реформу викладання історії в Україні. Вони підкреслюють, що незважаючи на багаторічне навчання історії у школах, випускники часто не знають ключових фактів з історії України, що є особливо небезпечно в умовах війни.
Портников наголошує, що проблема не лише у методиках викладання чи підручниках, а у відсутності стратегічної рамки, яка б пояснювала учням значення історії для формування власної ідентичності. Він підкреслює, що імперські наративи, засвоєні в радянські часи, досі впливають на українську освіту, коли власна історія сприймалася як периферійна та незначуща, а головна увага приділялася історії Росії.
У дискусії порушуються питання формування інтересу до власної історії, ролі родинної та міської історії, а також необхідності чесно говорити про складні та навіть трагічні сторінки минулого – включаючи поразки, злочини та суперечливі постаті. На думку Портникова, історія має викладатися як історія народу, а не лише історія державності, і не боятися визнавати складні моменти, оскільки це шлях до формування зрілої політичної нації.
У школах, переконані учасники розмови, варто акцентувати не на запам’ятовуванні дат, а на розумінні тенденцій і причинно-наслідкових зв’язків. Вони переконані, що будова шкільного курсу історії має бути спрямована на пояснення «чому» відбувалися певні події, а не лише «коли». Через чесне вивчення та усвідомлення власної історії українці можуть долати колоніальні наслідки минулого й формувати європейське бачення майбутнього своєї країни.