Головна > Економіка > Як Московія обходить нафтові санкції: схеми і тіньовий флот


Як Московія обходить нафтові санкції: схеми і тіньовий флот


Аналіз схем обходу нафтових санкцій Московією, використання тіньового флоту, роль Індії, Сінгапуру, фінансових установ та перспективи їх припинення.

13 вересня у соціальній мережі Social Трамп оприлюднив лист до країн НАТО із закликом до жорстких санкцій проти Московії за умови обмеження імпорту нафти та введення високих мит на китайські товари. Фредович наголосив, що закупівля московської нафти підриває переговорну позицію альянсу, хоча на практиці схеми обходу санкцій залишаються поширеними.

Попри багаторічні санкції, московська нафта продовжує надходити до країн НАТО через офіційні й тіньові канали. Щорічний дохід Московії від експорту нафти і газу складає близько 113 млрд доларів, що покриває більшу частину військових витрат країни. Угорщина і Словаччина офіційно закуповують 8,7 млн тонн нафти на рік, але це незначна частина – основна маса надходить через складні схеми реекспорту, наймасштабніша з яких проходить через Індію.

Індія з 2% до 40% збільшила частку імпортованої з Московії нафти — близько 2 млн барелів на день. Велика частина цієї сировини переробляється на НПЗ Жамнагар, а після цього експортується до ЄС та США вже як продукти без формального російського походження. Лише за перші місяці 2025 року Індія імпортувала московської нафти на 53 млрд доларів, а ЄС з лютого 2023 року отримав продуктів на 17 млрд євро.

Сінгапур також є важливим центром змішування, щомісяця приймаючи до 500 тисяч тонн московської нафти. ЄС імпортував нафтопродуктів на 42 млрд доларів через посередників – Китай, Індію, Туреччину, ОАЕ та Сінгапур – попри введення цінової стелі.

Важлива роль у схемах обходу санкцій належить тіньовому флоту московських танкерів – понад 1000 суден, більшість із яких не мають міжнародного страхування. Маніпуляції з AIS, зміна флагів, перевантаження на морі та приховування власності дозволяють уникати контролю.

Супутникові системи вже дозволяють відстежувати судна навіть із вимкненими транспондерами, тому реальне вирішення питання полягає у політичній волі країн G7+ та вдосконаленні контролю. Ефективно запобігти схемам дозволить правило визначення московського походження для будь-яких нафтопродуктів із відповідної сировини незалежно від країни-посередника. Паралельні фінансові інструменти — страховики, банки в ОАЕ, Китаї, Туреччині — також мають підлягати санкціям.

Якщо додаткові заходи будуть запроваджені, Московія може втратити значну частину нафтових доходів, що суттєво позначиться на її військовому бюджеті. Проте головною проблемою лишається не технічний аспект, а брак політичної рішучості з боку ключових гравців. Кожен день зволікання — це мільйони доларів для московського військового бюджету та підтримка бойових дій.